Vedtekter

Statutter/vedtekter Sorgstøttealliansen
Et kompetansenettverk for fag- og likepersoner som møter etterlatte og pårørende
§ 1 Foreningens navn
Foreningens navn er: Sorgstøttealliansen – Et kompetansenettverk for fag- og likepersoner som møter
etterlatte og pårørende (Norwegian Bereavement Alliance) .
§ 2 Formål
Tap ved død medfører mange konsekvenser, og gir både psykologiske, fysiske, relasjonelle,
eksistensielle, sosiale, og samfunnsøkonomiske utfordringer. Derfor vil sorgstøttealliansen arbeide for
et samarbeid mellom helsetjenestene, frivillige lag og organisasjoner samt tros- og livssynssamfunn
for å håndtere utfordringene hos det enkelte individ som er rammet av tap.
Møtet med den enkelte kan gjøres gjennom individuelle samtaler, grupper, likepersonstøtte,
nettverksstøtte eller gjennom videre henvisning og behandling av sorglidelser.
§ 3 Organisasjonsform
Foreningen er en frittstående juridisk organisasjon med medlemmer, og er selveiende. At den er
selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller
eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre forpliktelser.
§ 4 Medlemmer
Sorgstøttealliansen er åpen for alle som arbeider med sorg og støtte etter tap ved død. Med sorgstøtte
mener vi alle former for hjelp og støtte, veiledning og behandling etter dødsfall.
§ 5 Målsetting
Hovedmålsetting for Sorgstøttealliansen er å gi en stemme til etterlatte som har opplevd tap ved død
og forebygge kompliserte sorglidelser.
Sorgstøttealliansen har som formål å løfte frem sorg som fagfelt og gi økt kunnskap og bevissthet om
konsekvenser av tap ved død. Dette vil vi gjøre gjennom å skape samarbeid mellom ulike aktører i
sorgfeltet, gjennomføre seminarer og workshops, bidra med undervisning, interessepolitisk arbeid og
være en ressurs for media.

Arbeidet i Sorgstøttealliansen vil fokusere på tre forskjellige områder:
Individ:
Være med å bidra til at alle som opplever tap og som trenger hjelp og støtte blir møtt på en god og
hensiktsmessig måte både i helsetjenesten og hjelpeapparatet, i tros- og livssynssamfunn, og i
respektive lag og organisasjoner.
Organisasjon:
Være med å skape en felles forståelse for hvordan man møter mennesker i sorg gjennom:
• Undervisning og veiledning i aktuelle fora
• Pådriver for undervisning om sorg i relevante profesjonsutdanninger
• Erfaringsutveksling
• Likepersonstøtte
• Ulike samarbeidsprosjekter

Samfunn:
• Gi samfunnet økt kunnskap og bevissthet omkring konsekvenser av tap ved
død – også over tid (grief literacy – «sorgkompetanse»). Øke bevisstheten
omkring og kompetansen på sorg og støtte i samfunnet generelt.
• Gi informasjon om elementær kunnskap og ivaretakelse for familie og nettverk.
• Bidra i debatten om hvordan vi møter død og sorg i Norge.
• Bidra til å utvikle veiledere og retningslinjer for god sorgstøtte og sorgspesifikk hjelp til
etterlatte i spesialist- og primærhelsetjenesten, og hjelpeapparatet generelt.
• Bidra til at adekvat behandling ved sorglidelser gjøres kjent og tilgjengelig.
• Bidra til at ulike yrkes- og faggrupper som helsearbeidere, psykologer, lærere,
førskoleansatte, etc. har relevant kompetanse på sorg og sorgreaksjoner slik at viktig
helseforebyggende arbeid kan gjøres der sørgende lever sine liv.
§ 6 Rettigheter og plikter knyttet til medlemskapet
Alle medlemmer har rett til å delta på årsmøtet, har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i
Sorgstøttealliansen.
Medlemmer som skylder kontingent for mer enn ett år, har ikke stemmerett eller andre rettigheter, og
styret kan stryke dem som medlem av foreningen.
Medlemmene plikter å forholde seg til vedtak som er fattet av årsmøtet.
§ 7 Årsmøte
Årsmøtet, som holdes hvert år, er foreningens høyeste myndighet. Årsmøtet er vedtaksført med det
antall stemmeberettigede medlemmer som møter, og alle medlemmer har én stemme. Møteleder
velges av årsmøtet.
Med mindre annet er bestemt, skal et vedtak, for å være gyldig, være truffet med alminnelig flertall av
de avgitte stemmene. Stemmelikhet avgjøres ved loddtrekning.
Årsmøtet innkalles av styret med minst en måneds varsel, direkte til medlemmene eller ved
kunngjøring i pressen. Forslag som skal behandles på årsmøtet skal være sendt til styret senest to
uker før årsmøtet.
Fullstendig saksliste må være tilgjengelig for medlemmene senest en uke før årsmøtet.
Årsmøtet kan ikke behandle forslag som ikke er oppført på sakslisten, med mindre 3/4 av de
fremmøtte krever det.
§ 8 Årsmøtets oppgaver
Årsmøtet skal
• behandle årsmelding
• behandle revidert regnskap
• behandle innkomne forslag
• fastsette kontingent
• vedta budsjett
• velge
             leder og nestleder
             styremedlemmer
             varamedlemmer
              revisor
§ 9 Ekstraordinære årsmøter
Ekstraordinære årsmøter blir avholdt når styret bestemmer det, eller minst 1/3 av medlemmene krever det.
Innkalling skjer på samme måte som for ordinære årsmøter, med minst 14 dagers varsel.
Ekstraordinært årsmøte kan bare behandle og ta avgjørelse i de sakene som er kunngjort i innkallingen.

§ 10 Styret
Foreningen har et styre på minst 5 medlemmer. Styret bør bestå av personer som arbeider med sorg
til daglig og har en bredest mulig representasjon. Styret er høyeste myndighet mellom årsmøtene.
Styret skal holde møte når styreleder eller et flertall av styremedlemmene forlanger det.
Styret skal
• iverksette årsmøtebestemmelser
• oppnevne eventuelle komiteer, utvalg eller personer som skal gjøre spesielle oppgaver, og
utarbeide instruks for disse
• administrere og føre nødvendig kontroll med foreningens økonomi i henhold til gjeldende instrukser og bestemmelser
• representere foreningen utad
§ 11 Vedtektsendring
Endringer av disse vedtektene kan bare gjøres på ordinært eller ekstraordinært årsmøte etter å ha
vært på sakslisten, og det kreves 2/3 flertall av de avgitte stemmene.
§ 12 Oppløsning
Oppløsning av foreningen kan bare behandles på årsmøte, og krever 2/3 flertall.
Foreningens formue skal etter oppløsning og gjeldsavleggelse tilfalle det formål foreningen arbeider
for å fremme, ved at nettoformuen blir gitt til en ideell organisasjon som årsmøte bestemmer.
Ingen medlemmer har krav på foreningens midler eller andel av disse.
§ 13 Arbeidsform
Alle deltakere i alliansen inviteres til samlinger to til tre ganger i året. Samlingene kan være fysiske
eller digitale, og arrangeres fortrinnsvis i februar, august og november. Styret planlegger samlingene
og sender ut informasjon til deltakerne.

 

Revidert oktober 2023 og godkjent av styret 08.05.2024.